fbpx

Nowa Lewica

image_intro_alt

Minister zapewnia, że Polska zabiegać będzie o włączenie  terminalu Bydgoszcz-Południe do sieci bazowej TEN-T

To efekt metodycznie i rzeczowo przygotowanej interpelacji posła Jana Szopińskiego, wspartej stanowiskami i opiniami m.in.: Rady Miasta Bydgoszczy, Rady Powiatu Bydgoskiego, Rady Gminy w Nowej Wsi Wielkiej, Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, Nadwiślańskiego Związku Pracodawców Lewiatan.

Poseł Jan Szopiński 11 lutego br. skierował interpelację do ministra infrastruktury, wnosząc, by rząd skuteczniej zabiegał o nadanie Bydgoszczy statusu węzła sieci bazowej Transeuropejskiej Sieci Transportowej. Jest szansa, bo węzeł logistyczny Bydgoszcz-Emilianowo spełnia kryteria, a Komisja Europejska rewiduje przebieg trasy TEN–T. Reszta zależy od decyzji rządu.

Poseł Szopiński w interpelacji nr 31398, napisał:

– (…) Uzyskanie przez Bydgoszcz statusu węzła sieci bazowej Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T) jest bardzo ważne zarówno dla Bydgoszczy, jako jednej z dwóch stolic województwa kujawsko-pomorskiego, jak też dla bydgoskiego obszaru funkcjonalnego i całego regionu, bowiem jest szansą na przyspieszenie rozwoju gospodarczego i społecznego. O przyznanie takiego statusu zabiegają aktywnie władze samorządowe miasta i województwa, stowarzyszenia oraz przedsiębiorcy i środowiska biznesowe.

Otrzymana zdawkowa odpowiedź od sekretarza stanu Andrzeja Bittela nie zadowoliła posła Jana Szopińskiego. Minister wskazał na regułę, że (…) MI wspiera wszystkie działania, które mogą wpłynąć na polepszenie sytuacji transportowej w polskich miastach. KE uwzględniając zmieniające się uwarunkowania dla rozwoju transportu wypracowała nową metodologię wyznaczania węzłów miejskich sieci TEN-T – co do zasady są to miasta z liczbą mieszkańców powyżej 100 000. Dzięki temu lista węzłów miejskich w Polsce zostanie rozszerzona do 30.

W uzgodnieniach roboczych Polska poparła tę propozycję proponując równocześnie uzupełnienie sieci TENT o niezbędne połączenia drogowe i kolejowe do nowych węzłów. Zgodnie z przedstawionym przez KE projektem zmiany sieci TEN-T z 14 grudnia 2021 r., Bydgoszcz została zaliczona do grona węzłów miejskich sieci TEN-T. Doceniona została w ten sposób ważna rola Bydgoszczy w sieci transportowej UE. (…).

Ale nie o to chodziło!

10 marca poseł ponowił swoje zapytania do MI, precyzując swoje oczekiwania w odpowiedzi:

„(…) z dużym niedosytem przeczytałem odpowiedź Pana Ministra na moją interpelację nr 31398 w sprawie działań podejmowanych przez rząd RP w celu uzyskania przez Bydgoszcz statusu węzła sieci bazowej Transeuropejskiej Sieci Transportowej, bowiem przedmiotem tej interpelacji nie były działania rządu na rzecz wyznaczania węzłów miejskich. Jeżeli bowiem wsłuchamy się w wypowiedzi przedstawicieli Komisji Europejskiej, ten status przysługuje obligatoryjnie miastom powyżej 100 tys. mieszkańców.

Moje pytanie dotyczyło przede wszystkim statusu Bydgoszczy jako węzła drogowo-kolejowego, który w rozporządzeniu 1315/2013 widnieje jako węzeł sieci kompleksowej. W propozycji rewizji sieci TEN-T z 14 grudnia 2021 roku (COM (2021) 812 również przypisany ma on status węzła sieci kompleksowej.

Stowarzyszenie Nowy Bursztynowy Szlak planuje skierować petycję do Parlamentu Europejskiego w sprawie uznania Bydgoszczy jako węzła drogowo-kolejowego sieci bazowej, z uwagi na to, że opracowane niedawno prognozy wskazują, że od 2030 roku planowane są przeładunki znacznie powyżej 1 mln ton rocznie. Petycję poparła już m.in.: Rada Miasta Bydgoszczy, Rada Powiatu Bydgoskiego, Rada Gminy w Nowej Wsi Wielkiej, Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna, Nadwiślański Związek Pracodawców Lewiatan. Treść petycji oraz aktualna lista sygnatariuszy dostępna jest na stronie - https://bursztynowyszlak.eu/index.php/petycja/.

W związku z powyższym, ponawiam moją prośbę do Pana Ministra o udzielenie odpowiedzi:

– Jakie działania planuje polski rząd, w celu wsparcia dążeń społeczności lokalnej do uzyskania przez Bydgoszcz statusu węzła kolejowo-drogowego sieci bazowej TEN-T?”.

Ponowna odpowiedź z Ministerstwa Infrastruktury nadeszła 24 marca i podpisana została przez sekretarza stanu Rafała Webera.

„(…) w odpowiedzi na interpelację ponowną nr 31398 Posła na Sejm RP Pana Jana Szopińskiego z dnia 14 marca 2022 r. w sprawie działań podejmowanych przez rząd w celu uzyskania przez Bydgoszcz statusu węzła sieci bazowej Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T), przedstawiam poniższe stanowisko.

W ramach prac nad projektem zmiany rozporządzenia rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej, Ministerstwo Infrastruktury w ramach uzgodnień roboczych z Komisją Europejską wnioskowało m.in. o włączenie terminalu intermodalnego Bydgoszcz-Południe (Emilianowo/Solec Kujawski) do sieci bazowej TEN-T. Pomimo tego, że w komunikacie Komisji Europejskiej z dnia 14 grudnia 2021 r. oba terminale kolejowo–drogowe w Bydgoszczy (Bydgoszcz i Bydgoszcz-Południe) przypisano do sieci kompleksowej, Polska w toku dalszych negocjacji zabiegać będzie o wpisanie terminalu Bydgoszcz-Południe do sieci bazowej.

W przyjętym Stanowisku Rządu RP dotyczącym wniosku Rozporządzenie PE i Rady w sprawie unijnych wytycznych dotyczących rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej, zmieniające rozporządzenie (UE) 2021/1153 i rozporządzenie (UE) nr 913/2010 oraz uchylające rozporządzenie (UE) 1315/2013 wskazano, że kontynuowane będą starania o ujęcie na mapach sieci TEN-T wszystkich – proponowanych w rozmowach z KE – propozycji terminali drogowo-kolejowych, zapewniających optymalny rozwój polskiej gospodarki i cechujących się znacznym stopniem zaawansowania inwestycji.

Wobec powyższego, mogę zapewnić Pana Posła, że kwestia ta będzie podnoszona na wszystkich etapach prac nad projektem nowego rozporządzenia, począwszy od trwających prac w ramach Rady UE.”.

Teraz tylko trzeba to monitorować, do skutku!

Czytaj także „J. Szopiński zabiega o rangę Bydgoszczy w sieci TEN–T” z 18 lutego 2022 r. 

Opr. nim, 5 kwietnia 2022 r.

Newsletter

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera!
W związku z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 2016/679 o ochronie danych, wyrażam zgodę na gromadzenie, przetwarzanie oraz wykorzystywanie przez Nową Lewicę przekazanych przeze mnie danych osobowych w celach informacyjnych i promocyjnych związanych z działalnością Nowej Lewicy w celach administracyjnych na użytek newslettera, w szczególności wyrażam zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną newslettera oraz informacji o przedsięwzięciach organizowanych lub współorganizowanych przez Nową Lewicę, a także informacji o bieżących wydarzeniach politycznych. Czytaj dalej...
Polityka prywatności | Polityka cookies © 2021 Nowa Lewica. Projekt i wykonanie: Hedea.pl

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Rozumiem